De cilinderkop komt hierbij eerst in aanmerking want hier ligt meestal de meeste winst te rapen. Om de weerstand van de in- en uitlaatkanalen te verminderen en om zo de gasstroom te optimaliseren, moeten deze kanalen op de meest kritieke plaatsen uitgefreesd en glad geslepen worden. Om de vermindering van deze wrijvingsweerstand te meten hebben we onze Superflow SF120 flowbank nodig. Het “flowen“ moet gedurende dit slijpproces enkele malen herhaald worden om zo de vorderingen te evalueren. Dit is een zeer arbeidsintensief werk maar het loont! Vervolgens gaat de aandacht naar de nokkenas. De nokkenassen worden in vijf fazen ingedeeld, gaande van een nokkenas voor gewoon wegverkeer tot een nokkenas alleen voor wedstrijdmotoren. Men kan zo bv. vier nokkenassen voor één zelfde motor in de handel vinden waarbij de prestatie telkens, naast natuurlijk nog andere noodzakelijke aanpassingen, opgedreven wordt. Dit gebeurt dan door de duration langer te maken en de kleptiming te veranderen en/of de kleplift te verhogen. Het streefdoel is een zo agressief mogelijke kromme teneinde een goede cilindervulling resp. cilinderspoeling te verkrijgen maar dit moet mechanisch te verwezentlijken zijn. De motoronderdelen worden daarbij wel meer en meer belast zodat niet onbezonnen kan te werk gegaan worden. We hebben een nokkenas toestel dat, verbonden met een computer, ons per nokkenasgraad de noklift, de snelheid, de versnelling en de “yerk” weergeeft. Met de snelheidgegevens kunnen we o.a. de steilheid van de liftkromme en ook de snelheid ( bij benadering ) bepalen waarmee de klep op de zitting terecht komt. Aangenomen wordt dat deze is best niet hoger dan 0.8 m/s is. De klep gaat dan terug opspringen van zijn zitting. De versnellinggegevens helpen ons o.a. om de veerconstante en de massakrachten te bepalen om zo de belasting van het kleppenmechanisme te evalueren. Als men weet dat berekende versnellingen van 50.000 m/s² en meer niet uitzonderlijk meer zijn, komen hier de lichte maar sterke uitvoeringen van klep en veer meer en meer op de voorgrond. De yerk is een graadmeter voor een zachte en stootvrije werking op het klepmechanisme en mag niet te hoog worden. We krijgen ook de oppervlakte van de noklift-kromme. Deze opp. is een maat voor het passerende gasmengsel gedurende één cyclus en is dus een zeer belangrijk gegeven. |
|
Openingsuren
Voor een afspraak graag een telefoontje.
Adres
Rijkmakerlaan 26, 2910 Essen
Tel. 03/677.02.09
info@motorenrevisie-deckers.be