Niet alleen de cilinderkop maar ook het blok gaat krom trekken. Gebeurt dit geleidelijk en wordt de vervorming van de centerlijn van de lagerhuizen niet té groot, dan wordt dit in bedrijf nog automatisch opgevangen door de gerichte slijtage van de hoofdlagers én hoofdkrukaspennen. Gaat men zijn krukas echter opnieuw slijpen en worden nieuwe hoofdlagers genomen dan zullen die, in dit fel vervormde blok niet meer goed functioneren en moet een nieuwe centerlijn gecreeerd worden. Zijn de lagerhuizen te veel uitgesleten dan kan het lager hierin loskomen, wat natuurlijk ontoelaatbaar is, en zal het blok ook gelijnboord moeten worden. Deze bewerking wordt op onze horizontale lijnboorbank uitgevoerd. De doormeter van het huis zal eerst moeten verkleind worden en dit kan gebeuren: 1- op ons speciaal toestel voor het slijpen van lagerkappen. Het contactvlak van de lagerkap wordt er afgeslepen op de gewenste maat 2- op ons freesmachine. Het blok wordt op onze freesmachine geplaatst en het contactvlak wordt op de gewenste maat gebracht. Dit is echter enkel van toepassing voor speciale uitvoeringen van het blok. De op maat gebrachte bovenkappen worden gemonteerd en het blok wordt op de lijnboorbank gezet. De boorbaar wordt dan in het blok op de juiste stand ingesteld en het huis op de origonele standaardmaat uitgeboord. De compressieverhouding mag bij dit alles niet noemeneswaardig veranderen. We krijgen wel een nieuwe rechte rotatieas ! |
Openingsuren
Voor een afspraak graag een telefoontje.
Adres
Rijkmakerlaan 26, 2910 Essen
Tel. 03/677.02.09
info@motorenrevisie-deckers.be