Vlakken van de cilinderkop |
Het komt tegenwoordig veelvuldig voor dat de cilinderkop vervormt of krom trekt. Dit komt o.a. door de hogere drukken die ook grotere materiaalspanningen veroorzaken. Door het kromtrekken van de cilinderkop heeft men lekverliezen die weer nadelig gaan werken op het rendement. Wanneer zo een cilinderkop bij ons binnenkomt zal deze gevlakt worden. Als dit een gietijzen kop is, gaat men als volgt te werk:
Bij aluminium cilinderkoppen werkt men met een beitel i.p.v. met een steen. Na het vlakken is het oppervlak van de cilinderop betrekkelijk ruw en deze ruwheid hangt af van de snelheid waarmee de cilindrkop onder de beitel of steen beweegt. Er moet wel een bepaalde ruwheid zijn om later een goede afdichting te verzekeren bij het plaatsen van een gewone koppakking. Indien men een multi gelaagde stalen pakking monteert streeft men naar een zo glad mogelijk cilinderkopvlak. De hoeveelheid materiaal die bij het vlakken wordt afgenomen is gewoonlijk miniem. Indien men te veel materiaal gaat afnemen, zal dit gevolgen hebben op de compressieverhouding.Wanneer men een vlakke cilinderkop heeft zonder verbrandingskamer, telt dit natuurlijk minder mee. Men kan ook wel een grote beschadiging veroorzaken wanneer de zuiger de kleppen zou gaan raken. Men kan ook een dikkere koppakking monteren om dit hoogteverlies te compenseren. De constructeur geeft op hoeveel materiaal er maximum mag afgenomen worden.
|
Op de eerste foto is duidelijk te zien waar het kopvlak lager ligt, de buitenkanten zijn reeds door de beitel geraakt en het midden nog niet |
Openingsuren
Voor een afspraak graag een telefoontje.
Adres
Rijkmakerlaan 26, 2910 Essen
Tel. 03/677.02.09
info@motorenrevisie-deckers.be