Het cilinderoppervlak bekomen na het boren, is niet geschikt voor een goede werking van de zuiger en zijn veren en zal verder moeten bewerkt worden. Dit gebeurt op onze verticale hoonbank. De hoonstenen voeren hier tegelijkertijd twee bewegingen uit: een op- en neergaande beweging en een draaiende beweging. Door deze twee bewegingen op elkaar in te stellen bekomen we een zg. kruisarcering met een bepaalde hoek bv. 60° voor gietijzeren blokken. We krijgen een oppervlak met diamantvormige plateaus die de belasting opnemen en die omgeven zijn door dalen die dienst doen als oliereservoir en als “opslagplaats” voor de later in bedrijf afgeschuurde deeltjes. De gebruikte snelheden, de gegeven zijwaartse druk op de stenen, het materiaal der stenen en het materiaal van het cilinderblok zijn bepalende factoren van deze bewerking. Hier komt de stielkennis even om de hoek kijken! Door deze bewerking gaan we de laatste honderdsten van milimeters verwijderen tot we op de eindmaat voor de nieuwe boring komen. |
Openingsuren
Voor een afspraak graag een telefoontje.
Adres
Rijkmakerlaan 26, 2910 Essen
Tel. 03/677.02.09
info@motorenrevisie-deckers.be